NEWS

Wykaz stron WWW w domenie Uniwersytetu Opolskiego

W związku z wprowadzonym Zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Opolskiego nr 39/2017 z dnia 31 lipca 2017 r., tj. „Regulaminem serwisu informacyjnego WWW oraz udostępniania, wdrażania i utrzymania stron WWW w Uniwersytecie Opolskim” , oraz zgodnie z rekomendacjami przeprowadzonego audytu dot. „Dostosowania systemów informatycznych podmiotów realizujących zadania publiczne służące prezentacji informacji do standardów Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0)” udostępniamy poniżej wykaz stron istniejących w domenie Uniwersytetu Opolskiego. Pobranie pliku jest możliwe tylko dla pracowników UO, po wpisaniu login (adres email) i hasła (hasło używane do logowania. Poniższy plik należy pobrać, wypełnić i przekazać do Centrum Informatycznego UO wraz z wymaganymi Regulaminem załącznikami.

Wykaz stron UO (.xlsx)

Podejmujesz pracę w Uniwersytecie Opolskim?

PracownikDostała Pani/dostał Pan pracę w Uniwersytecie Opolskim (UO)?…Świetnie! Gratulujemy!
Przedstawiamy zatem informacje, które powinny Państwu pomóc w załatwieniu formalności odnośnie usług informatycznych w naszej Uczelni.

 

  • Nowo przyjęty pracownik otrzymuje w Dziale Spraw Pracowniczych UO tzw. „obiegówkę”. Z tą obiegówką (jako dowód, że jesteście Państwo pracownikami UO) oraz dokumentem potwierdzającym tożsamość trzeba będzie wybrać się do Centrum Informatycznego Uniwersytetu Opolskiego (CI) w celu załatwienia formalności związanych z dostępem do usług teleinformatycznych. Chcąc bowiem korzystać z takich usług, każdy pracownik UO musi posiadać indywidualny adres e-mail założony w domenie uni.opole.pl. Proponujemy, by przed wizytą
    w CI zapoznać się z procedurami oraz wydrukować, wypełnić i podpisać odpowiednie wnioski i dostarczyć je do CI.
  • Kolejnym niezbędnym i obowiązkowym dokumentem, który podpisują pracownicy UO i dostarczają do CI jest Oświadczenie o zachowaniu poufności (Załącznik nr 6 w .pdf).
  • Pracownicy UO mają dostęp do systemów informatycznych Uczelni oraz do Systemu Obsługi Studiów (USOS). Na stronie „Materiały do pobrania” należy zapoznać się z Procedurą nadawania uprawnień do przetwarzania danych osobowych i rejestrowania użytkowników w systemie informatycznym, wypełnić wniosek o nadanie/zmianę uprawnień użytkownika systemu informatycznego oraz systemu USOS, nadanie uprawnień do przetwarzania danych osobowych i zapoznać się z dołączonymi do tego wniosku załącznikami.

Wirus „Petya” szyfruje komputery użytkowników w całej Europie!

petya-ransomware-attackJak donoszą media, nowy wirus o nazwie „Petya” infekuje komputery użytkowników w całej Europie. Swoim działaniem przypomina niedawny „WannaCry”. Po zainfekowaniu komputera, np przez pobranie i uruchomienie nieznanego załącznika, dysk komputera zostaje zaszyfrowany po ponownym jego uruchomieniu. Według informacji na portalu purepc.pl, przed wirusem można się zabezpieczyć w prosty sposób. W katalogu systemowym Windows, znajdującym się zazwyczaj w lokalizacji c:/ (c:/windows) należy stworzyć plik bez rozszerzenia o nazwie „perfc”. Wirus podczas próby szyfrowania dysku sprawdza, czy plik ten istnieje. Jeśli odnajdzie się na dysku we wskazanej wyżej lokalizacji, odstępuje od szyfrowania i uruchamia komputer w normalnym trybie. Zachęcamy do zapoznania się z obszernym artykułem na stronie purepc.pl

Wyciek wrażliwych danych takich jak hasła, klucze, wiadomości z wszystkich serwisów internetowych korzystających z Cloudflare

Tavis Ormandy

Jak podaje serwis Niebezpiecznik.pl, dziś, chwilę po północy, znany badacz bezpieczeństwa pracujący w Google, Tavis Ormandy ujawnił informacje na temat ogromnej luki w Cloudflare. Z Cloudflare korzysta ponad 5,5 milionów serwisów internetowych, takich jak Uber, FitBit, 1Password. Wrażliwe dane użytkowników tych serwisów, w tym hasła, ciasteczka, adresy IP, tokeny, dane osobowe, prywatne wiadomości, zdjęcia oraz klucze szyfrujące “losowo” wyciekały i co gorsza część z nich wciąż jest zcache’owana przez wyszukiwarki internetowe. Problem dotyczy wszystkich klientów Cloudflare. Więcej mozna przeczytać w serwisie www.niebezpiecznik.pl

Powyższe zagrożenie nie dotyczy stron i serwisów funkcjonujących w Uniwersytecie Opolskim, ale jak zawsze przypominamy o bezpieczeństwie własnych danych, a co za tym idzie – okresowych zmianach haseł dostępowych oraz o rozważnym dysponowaniu wrażliwymi danymi.

Przerwa w działaniu systemu USOS i USOSweb

usosW dniu 13 grudnia od godziny 13.00 USOS wraz z aplikacjami webowymi zostanie wyłączony z powodu koniecznego przeinstalowania systemów do najnowszej wersji. Za utrudnienia przepraszamy i dziękujemy za wyrozumiałość.
Rejestracja na kursy ogólnouczelnianie przedłużona będzie do 15 grudnia do godziny 23.00.

Szkolenie z obsługi i dostosowania nowych szablonów stron WWW

www

W odniesieniu do obowiązku przeniesienia starych stron WWW w domenie uni.opole.pl do nowego formatu oraz dostosowania do wymogów WCAG 2.0, Centrum Informatyczne UO przeprowadzi szkolenia związane z w/w tematyką. Szkolenie jest zalecane dla osób biorących udział w konstrukcji nowych stron.
Zakres szkolenia:
– Dostosowanie środowiska;
– Konstrukcja, publikowanie wpisów;
– Dostosowanie do WCAG 2.0
Przewidywany czas szkolenia: 2 godz.
Sala 260B, Oleska 48,Opole
Dostępne są 3 terminy. 17 listopada 2016, godz 13.00 – 15.00; 18 listopada 2016, godz. 10.00 – 12.00; 21 listopada 2016, godz. 10.00 – 12.00

Grupy po 12 osób/na termin.
Zaproszenie do udziału w szkoleniu otrzymały osoby, które złożyły w terminie do 10 listopada br. wnioski o założenie strony WWW i wpisały adres mailowy. Bardzo prosimy osoby , które otrzymały informację na e-mail, o wpisanie się do grupy.
W sali dostępne będą stanowiska komputerowe dla osób, chcących zalogować się do własnych serwisów i przeprowadzić aktywne szkolenie,
Jeśli zajdzie potrzeba dodatkowych szkoleń i nazbiera się grupa osób, Centrum Informatyczne może w przyszłości przeprowadzić dodatkowe szkolenie, Termin i miejsce będzie ustalone.
Centrum Informatyczne UO

Aktualizacja stron – składanie wniosków

wniosek-strony-2W związku z koniecznością dostosowania starych stron w domenie uni.opole.pl niezbędne jest złożenie do Centrum Informatycznego UO wniosku. W zależności czy strona będzie dla Wydziału/Jednostki organizacyjnej czy dla Organizacji studenckiej/Koła naukowego, należy ze strony Centrum Informatycznego zakładka Centrum/Regulamin sieci, pobrać odpowiedni wniosek – wniosek o założenie strony dla Wydziału/Jednostki lub wniosek o założenie strony dla Organizacji studenckiej/Koła naukowego.

  • Wniosek wypełnia lokalny administrator strony, która będzie tworzona.
  • We wniosku wpisuje nazwę domeny strony oraz nazwę szablonu, który wybiera. Do dyspozycji są trzy szablony, opracowane przez CI w porozumieniu z Działem Promocji UO. Szablony do wglądu: centrum.uni.opole.pl/szablon11 ; http://centrum.uni.opole.pl/szablon12 ; http://centrum.uni.opole.pl/szablon13
    Nie dopuszcza się zmiany układu na tzw „pudełkowy” – z bocznymi pasami!
  • Po wypełnieniu wniosku, lokalny administrator przekazuje go do swojego przełożonego (Dziekan, Dyrektor, Kierownik, etc) celem podpisania i opieczętowania.
  • Kolejnym krokiem jest złożenie wypełnionego i opieczętowanego wniosku do sekretariatu (pok. 204) Centrum Informatycznego UO, ul. Oleska 48 Opole (wejście od ul Czaplaka).
  • Dalsze kroki podejmuje już Centrum Informatyczne, akceptując warunki techniczne i przekazuje wniosek do Rektoratu. Wnioski należy składać w nieprzekraczalnym terminie do 11 listopada 2016 r.
  • Po akceptacji wniosku administratorzy CI generują wnioskowany szablon strony i przekazują lokalnemu administratorowi do realizacji.

 

Uwaga! Prace serwisowe systemu USOS. Możliwe utrudnienia w funkcjonowaniu.

usosSzanowni Państwo,
uprzejmie informujemy, że w dniach 25.08 od godziny 14.00 do dnia 26.08.2016 r. do godziny 10.00 będą wykonywane niezbędne prace serwisowe systemu USOS. W tym czasie dostęp do wszystkich elementów systemu (USOSWeb, UL, APD, SRS) będzie ograniczony.
Prosimy o nieplanowanie ważniejszych prac w tym czasie. Serdecznie przepraszamy za wszelkie niedogodności związane z opisywaną sprawą i dziękujemy za wyrozumiałość.

„Została wyznaczona kontrola dochodów. Sprawa PL09873551” – Uwaga! Hakerzy znowu aktywni

newsletterUwaga! W ostatnim czasie odnotowujemy wzmożoną aktywność hakerską polegającą na rozsyłaniu fałszywych wiadomości e-mail, o takiej lub podobnej treści – „Dzien dobry, W trakcie naszych kontroli ujawnilismy ukrycie Pana/Pani dochodow, w zwiazku z czym bedzie przeprowadzona kontrola podatkowa. Dokument wskazujacy na naruszenia o skladaniu falszywego dochodow zalaczony w e-maile.Sankcja na przeprowadzenie sciagania podatkowego rowniez jest zalaczona do dokumentu. Prosimy o stawiennictwo do nas do biura w dniu 01.08.2016 do 14:00 ze wszystkimi swoimi dochodami za rok 2016.”

Po otrzymaniu tego typu maila, prosimy w żadnym wypadku nie otwierać zamieszczonego w nim załącznika. Wiadomość należy bezwzględnie usunąć.

Przypominamy, aby po otrzymaniu podejrzanego maila zwrócić uwagę na jego zawartość. Tego typu wiadomości zazwyczaj pisane są „łamaną polszczyzną”, zawierają błędy jak również posiadają zainfekowane załączniki. Ponadto żadna instytucja, czy to Urząd Skarbowy, Poczta Polska, ZUS, itp. nie korespondują z podatnikami w drodze mailowej, żądając przy tym podawania numeru pesel czy danych adresowych.

Filtr antyspamowy dla użytkowników poczty w domenie uni.opole.pl

email-29853Wychodząc naprzeciw użytkownikom poczty w domenie uni.opole.pl Centrum Informatyczne UO wdrożyło w ramach infrastruktury, nowy system antyspamowy. Konfiguracja systemu antyspamowego jest nieustannie dopracowywana, aby w najwyższym stopniu wyeliminować niechcianą pocztę. W razie problemów z działaniem systemu antyspamowego lub w przypadku, kiedy mają Państwo podejrzenia o niedostarczeniu korespondencji, bardzo prosimy o kontakt mailowy (linux@uni.opole.pl) lub telefoniczny – 7052.

 

Poniżej przedstawiamy użytkownikom poczty mailowej w domenie uni.opole.pl krótki opis raportu dziennego, który będzie informował użytkownika, jakie wiadomości oraz od kogo trafiły do kwarantanny.

raport-dzienny-spam-opis

  1. Obszar informujący ile wiadomości zostało uznanych za spam w danym dniu
  2. Zestawienie nadawców wiadomości.
  3. Tematy wiadomości. Klikając na temat, możemy podejrzeć treść wiadomości, w celu np. ustalenia czy jest to wiadomość pożądana.
  4. Każda wiadomość posiada przycisk „Restore”. Jeśli użytkownik uzna, że wiadomość nie była spamem, klikając na odnośnik „Restore” przywróci status wiadomości, nadawcy, treści oraz tematu jako pożądany. Dzięki tej operacji, w przyszłości maile przywrócone traktowane będą jako pożądana wiadomość i odbierane w sposób tradycyjny..

Uwaga! Prace serwisowe systemu USOS. Możliwe utrudnienia w funkcjonowaniu.

usosSzanowni Państwo,
uprzejmie informujemy, że w dniach 22.06 od godziny 13.00 do dnia 23.06 do godziny 10.00 będą wykonywane niezbędne prace serwisowe systemu USOS. W tym czasie dostęp do wszystkich elementów systemu (USOSWeb, UL, APD, SRS) będzie ograniczony.
Jest to okres podwyższonego ryzyka zatem prosimy o nieplanowanie ważniejszych prac w tym czasie. Serdecznie przepraszamy za wszelkie niedogodności związane z opisywaną sprawą i dziękujemy za wyrozumiałość.

Przerwy w dostępie do sieci Internet i usług sieciowych UO

serwerownia3W związku z trwającym remontem Głównego Punktu Dystrybucyjnego Miejskiej Sieci Komputerowej w Opolu, w okresie od godziny 20:00 dnia 11.12.2015 r. (piątek) do godziny 8:00 dnia 12.12.2015 r. (sobota), mogą wystąpić liczne przerwy w dostępie do sieci Internet ze wszystkich sieci komputerowych Uniwersytetu Opolskiego, w tym także do usług sieciowych takich jak; WWW, poczta e-mail, USOS, eduroam i pozostałych.

Za wszelkie utrudnienia z góry przepraszamy.
Centrum Informatyczne Uniwersytetu Opolskiego

Ponowne próby wyłudzenia danych i oszustwa

alleW ostatnim czasie ponownie nasiliły się próby „wyciągnięcia” danych osobowych oraz dostępowych użytkowników m. in. posiadających konta mailowe w domenie Uniwersytetu Opolskiego. Hackerzy podszywają się pod znany serwis aukcyjny Allegro, a także generują fałszywe wiadomości automatu obsługi poczty. PRZESTRZEGAMY!!! Pod żadnym pozorem nie należy wysyłać skanów dokumentów, loginów, haseł i danych adresowych!! Żadna instytucja finansowa nigdy nie prosi o dane dostępowe do swoich serwisów.
Oto przykładowe treści oszustów:

Twoje konto Allegro: Drogi kliencie, Pragniemy poinformowac,ze wzgledu na wykonaniu rutynowych audyt bezpieczenstwa, twoje konto zostalo tymczasowo zawieszone dopóki nie spelniaja nastepujacych wymagania: 1. Dostarczyc kolorowa kopie waznego dokumentu tozsamosci; takie jak miedzynarodowy paszport (podwójna strona), dowód osobisty lub prawo jazdy (dokumenty musza byc wyraznie widoczne). 2. Dostarczyc twoje zdjecie trzymajac dokument tozsamosci blisko twarzy (dokumenty musza byc wyraznie widoczne). Wymagane dokumenty nalezy przeslac poczta elektroniczna na: *****@mail15.com Przepraszamy za ewentualne niedogodnosci, jednak Allegro musza byc zgodne z nowym prawodawstwem. Nalezy pamietac, ze Twoje konto zostanie zawieszone, dopóki nie sa zgodne z wymaganiami.

[Wiadomość wygenerowana automatycznie] z *****.***.pl. Z przykrością informujemy, że Twoja wiadomość nie została dostarczona do jednego lub wielu odbiorców. Załączamy jej fragment. Komunikat o błędzie znajduje się poniżej. System Pocztowy. Szczegóły w załączniku„.

Szanowni użytkownicy poczty! Przestrzegamy i prosimy nigdy  nie otwierać załączników z podejrzanych wiadomości mailowych, dość często pisanych „łamaną” polszczyzną. Otwarcie załącznika, grozi zainfekowaniem komputera, utratą anonimowości i bezpowrotną utratą plików w komputerze.

Specjalna oferta bezpłatnej aktualizacji do Windows 10

Untitled-1Szanowni Państwo, firma Microsoft zachęca do bezpłatnej aktualizacji platformy Windows.
29 lipca 2015 miała miejsce premiera systemu operacyjnego Windows 10. Łączy on zalety systemów Windows 7 i Windows 8 przynosząc wiele usprawnień dotyczących bezpieczeństwa i ergonomii pracy. Jesteśmy pewni, że Windows 10 doskonale sprawdzi się w edukacji. Przygotowaliśmy dla naszych Klientów specjalną ofertę bezpłatnej aktualizacji, która obowiązuje do 28 lipca 2016 roku. Oferta skierowana jest do użytkowników urządzeń z systemem Windows 7 SP1 (lub nowszym) oraz Windows 8.1., zarówno biznesowych, jak i instytucji edukacyjnych. W wyniku uaktualnienia użytkownicy otrzymają wersję systemu Windows analogiczną do posiadanej. Na przykład system Windows 7 Professional zostanie uaktualniony do systemu Windows 10 Pro.
Pełną informację można znaleźć na stronie Microsoft Windows 10

UWAGA !!! Zmiana numerów kont bankowych dla opłat za usługi edukacyjne

news12Numery kont  znajdują się  na stronie USOSweb po zalogowaniu się na indywidualnym koncie studenta i wybraniu z menu opcji PŁATNOŚCI FK

Każdy student posiada dwa lub trzy indywidualne rachunki bankowe:

  • dla płatności za czesne i ich odsetki, żetony, powtarzanie semestru, powtarzanie przedmiotu w ramach wpisu warunkowego
  • dla opłat za legitymację elektroniczną
  • dla opłat za akademik i odsetki za nieterminowe wnoszenie tych opłat

Opłaty za druki papierowe (indeksy, dyplomy, legitymacje papierowe) należy uiszczać na konto wydziałowe, którego numer można również znaleźć na stronach internetowych poszczególnych wydziałów. Wpłata na inne konto niż wskazane dla danego rodzaju płatności będzie skutkowało nierozliczeniem płatności na czas, co może wiązać się z naliczeniem odsetek, skreśleniem z listy studentów lub opóźnieniem realizacji danej usługi.

Prosimy Studentów o monitorowanie na stronach USOSweb poprawności Państwa rozliczeń finansowych i zgłaszania wszelkich nieprawidłowości na adres mailowy swojego dziekanatu. Zaległe należności za okres do 1 X 2015r.  nie będą widoczne w systemie USOSweb, w celu ustalenia kwoty zaległości należy skontaktować się ze swoim dziekanatem.

Ponowne próby zainfekowania komputera poprzez pocztę e-mail

komp1sZ ostatnich obserwacji wynika, że w ostatnim czasie nasiliły się próby zainfekowania komputera użytkowników posiadających adresy mailowe w domenie uni.opole.pl. W związku z tym Centrum Informatyczne przestrzega użytkowników aby w żadnym wypadku nie otwierali podejrzanych e-maili, a tym bardziej zawartych w nich załączników. Treści wiadomości są skonstruowane bardzo wiarygodnie, np „w nawiązaniu do rozmowy telefonicznej przesyłamy fakturę VAT…”. Jeśli nie jesteście Państwo pewni, że wiadomość jest zaufana prosimy niezwłocznie usunąć maila wraz załącznikiem. Zlekceważenie sobie tych prostych zasad może doprowadzić do nieodwracalnej  utraty danych, wycieku haseł oraz zablokowanym dostępem do komputera.

Serwisy internetowe USOS

Serwisy internetowe

 

 

http://usosweb.uni.opole.pl    ul-32   apd   osa-logo  ankieter    srs-32    informator-32 

 

USOSweb

 

usosweb  usosweb.uni.opole.pl

USOSweb jest internetową częścią USOS-a służącą dydaktykom i studentom do kontaktów pomiędzy sobą oraz do komunikowania się z administracją uczelni. Za pomocą USOSweba studenci mogą na przykład zapisywać się na zajęcia, uzyskiwać informacje o przebiegu swoich studiów oraz o płatnościach za usługi edukacyjne.

Nauczyciele akademiccy mogą na przykład wystawiać oceny egzaminacyjne, sporządzać protokoły itp.

Dostęp do USOSweba przez stronę http://usosweb.uni.opole.pl jest autoryzowany i jest możliwy po zalogowaniu się w Centralnym Punkcie Logowania.

Autoryzacja logowania daje gwarancję, że dostęp do danych posiadają właściwe osoby, pracownik czy student uzyskuje dostęp tylko do danych związanych z jego osobą czy działalnością.

Każda osoba odwiedzająca http://usosweb.uni.opole.pl może mieć nieautoryzowany, ograniczony dostęp do aplikacji. Przydatna pozycja w menu, która nie wymaga logowania to Katalog, gdzie można odszukać informacje dotyczące pracowników, studentów, przedmiotów czy struktury studiów.

UL

ul-32 Rejestracja Żetonowa www.ul.uni.opole.pl

Podstawowym zadaniem systemu jest w pełni zautomatyzowane rejestrowanie studentów do grup zajęciowych przedmiotów, nadawanie studentom uprawnień do zaliczenia tych przedmiotów przy wykorzystaniu tak zwanych żetonów.

Żetony stanowią formę zapłaty za uczestnictwo w zajęciach, a także limitują dostęp studentów do grup zajęciowych.

Rejestracja żetonowa charakteryzuje się:

  • zasadą „kto pierwszy ten lepszy”
  • automatycznym naliczaniem opłat przy rejestracji na zajęcia w przypadku dokupienia przez studenta żetonów
  • wygodną i prostą formą zarządzania dokonanymi rejestracjami, bilansem zużycia poszczególnych typów żetonów oraz naliczonymi opłatami
  • czytelnym interfejsem, który zapewnia wygodne administrowanie systemem, studentom łatwe poruszanie się po aplikacji, łatwe wyszukiwanie grup zajęciowych do których chcą się zapisać.
APD

apd www.apd.uni.opole.pl

Archiwum Prac Dyplomowych jest serwisem ściśle współpracującym z USOS. Jest to katalog i repozytorium elektronicznych prac dyplomowych powstających na uczelni. Wspomaga procedurę składania i archiwizacji dla osób zaangażowanych w powstanie pracy: autorów, promotorów, recenzentów, którzy na określonych etapach obsługi pracy dyplomowej mają obowiązek wykonania pewnych zadań. APD jest zintegrowany z Otwartym Systemem Antyplagiatowym OSA.

OSA - Otwarty System Antyplagiatowy

osa-logo www.osa.uni.opole.pl

Otwarty System Antyplagiatowy (OSA) to narzędzie wspomagające wyszukiwanie plagiatów. System ten jest skuteczniejszy niż stosowane do tej pory instrumenty. Kontrola tekstu jest niepodatna na szereg metod zamaskowania plagiatu jak np. zmiana szyku zdania, zastąpienie słów synonimami, czy łączenie tekstów z wielu źródeł. Dokumenty przechowywane są wewnątrz bazy referencyjnej w postaci wektorów, co uniemożliwia ich odczytanie niepożądanym użytkownikom.

OSA opracowany został w ramach projektu realizowanego przez Międzyuniwersyteckie Centrum Informatyzacji (MUCI) przy współpracy z Instytutem Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk.

W Uniwersytecie Opolskim dostęp do systemu OSA posiadają promotorzy bezpośrednio z systemu APD.

Docelowo system OSA zostanie zintegrowany z Ogólnopolskim Repozytorium Pisemnych Prac Dyplomowych (ORPPD), tworzonym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. ORPPD gromadzi teksty prac dyplomowych obronionych na polskich uczelniach.

Więcej informacji można uzyskać na stronach projektu

www.osaweb.pl oraz na https://pl.wikipedia.org/wiki/Otwarty_System_Antyplagiatowy

Ankieter

ankieter www.ankieter.uni.opole.pl

Ankieter to uniwersytecki portal ankietujący. Dostępne są w nim ankiety zarówno dla studentów jak i pracowników.

Aby umieścić ankietę w systemie prosimy o kontakt z Centrum Informatycznym w celu ustalenia szczegółów dotyczących ankiety, takich jak: czas trwania, ustalenie grupy docelowej, nazwy pliku z kwestionariuszem itp.

SRS

srs-32

ECTS

Już wkrótce premiera Windows 10! Oficjalne stanowisko Microsoftu dotyczące „pirackich” wersji

windows10Premiera Windows 10 oficjalnie pojawi się 29 lipca 2015 r. Do aktualizacji i pobrania szykuje się spora część użytkowników poprzednich wersji Windows, począwszy od wersji 7 i nowszych. Jednakże nie wszystkie wersje Windows 7 i 8 będą miały możliwość bezpłatnej aktualizacji. Również użytkownicy, którzy posiadają „piracką” wersję Windows, mają nadzieję na pobranie i zalegalizowanie nowego Windowsa 10. Rozpowszechniona została plotka, że Windows 10 dopuści taką możliwość. Niestety są w błędzie…

„Zawsze dbamy o to, by nasi klienci korzystali z pełni zalet środowiska Windows. Choć komputery z zainstalowanym nieoryginalnym systemem mogą podlegać aktualizacji do wersji Windows 10, nie zmieni ona statusu ich licencji. Nieoryginalne wersje systemu Windows nie są udostępniane przez Microsoft. Nie są odpowiednio licencjonowane ani obsługiwane przez Microsoft bądź zaufanego partnera firmy. Jeżeli system urządzenia został uznany za nieoryginalny lub nieprawidłowo licencjonowany przed aktualizacją, zaktualizowany system będzie również uznawany za nieoryginalny lub nieprawidłowo licencjonowany. Zdaniem ekspertów branżowych używanie pirackiego oprogramowania, w tym nieoryginalnego systemu Windows, wiąże się z większym ryzykiem, takim jak działanie szkodliwego oprogramowania, oszustwa (kradzież tożsamości, danych kart kredytowych itp.), ujawnienie danych osobowych, a także gorsza wydajność systemu i nieprawidłowe działanie jego funkcji. – wyjaśnił Marek Zaleski z Microsoft.”

Czytaj więcej na stronie gazeta.pl oraz Microsoft Windows 10 site

Nowy filtr antyspamowy

W ostatnich dniach wprowadziliśmy kilka ulepszeń do naszego serwera pocztowego (konta studenckie oraz pracownicze).

Jednym z nich jest nowy filtr antyspamowy na naszym serwerze. Spam to problem nie tylko naszego serwera, a jako jednostka edukacyjna jesteśmy narażeni na zdecydowanie większe zainteresowanie naszymi kontami.

Po kilku tygodniach testów, na wybranych kontach filtry uruchomiliśmy globalnie wszystkim naszym użytkownikom.

Prosimy o Państwa opinie. Nowy filtr antyspamowy nie gwarantuje, że na Państwa kontach problem zniknie całkowicie, nadal mogą zdarzyć się wiadomości, które ominą nasze zabezpieczenia jednak powinny być to naprawdę sporadyczne wiadomości.

spam2015-01-21

Niechciane wiadomości – gdzie się znajdują?

Logując się do naszej poczty przez stronę wszystkie niechciane, zablokowane wiadomości znajdują się w folderze Spam. Możecie tam Państwo sprawdzić czy jeśli jakaś wiadomość (oczekiwana) nie doszła (nie pojawiła się w skrzynce odbiorczej) nie znajduje się w tym folderze.

To również najlepszy sposób, aby upewnić się, że nasze filtry działają. Jeśli katalog ten na Państwa kontach jest pusty – może to oznaczać, że albo nie dostali Państwo jeszcze takich wiadomości (np. Państwa konto nie jest nigdzie opublikowane i nie znalazło się jeszcze w żadnej bazie) lub filtr nie działa (wtedy zachęcam do kontaktu z nami, aby to sprawdzić).

Kontakt z administratorami serwerów:

Sławomir Paszkiewicz, Adam Buhl (wew. 7052)

Statystyki dotyczące spamu

Dane na dzień: 21 stycznia 2015 roku (dane dotyczą tylko tego dnia)

Liczba maili przetworzonych: 28 548
Liczba maili przepuszczonych: 8201 (28.8%)
Liczba maili zablokowanych ze względu na wirusy: 1232 (4.3%)
Liczba maili oznaczonych jako SPAM: 19106 (66.9%)
Wielkość przetworzonych maili tego dnia: 2824MB

Dostęp do bazy aktów prawnych INFORLEX

Informujemy, że pod adresem lex.uni.opole.pl studenci pracownicy Uniwersytetu Opolskiego mogą korzystać z bazy aktów prawnych INFORLEX. Z bazy tej można korzystać z wszystkich sieci wewnętrznych Uniwersytetu Opolskiego.

Windows XP oraz pakiet Office 2003 – wsparcie zakończyło się 8 kwietnia 2014 r.

Firma Microsoft poinformowała, że 8 kwietnia 2014 roku zakończyła się ostatecznie usługa wsparcia technicznego dla platformy Windows XP SP3 oraz pakietów Microsoft Office 2003, Microsoft Exchange Server 2003 oraz Microsoft SharePoint Server 2003.

Używanie tych systemów po dacie zakończenia wsparcia obarczone jest ryzykiem zmniejszenia bezpieczeństwa danych przechowywanych na komputerach z tymi systemami.
Zachęcamy do zapoznania się z informacją zamieszczoną na stronach Rządowego Zespołu Reagowania Na Incydenty Komputerowe (cert.gov.pl) („Microsoft – koniec wsparcia dla Windows XP”) czytaj dalej…

Relacja z PLATON Roadshow w Opolu

Na stronie 100.uni.opole.pl znajduje się relacja pierwszego w 2012 roku jesiennego pokazu usług projektu PLATON.

Seminarium w Opolu było jednym z etapów akcji promocyjnej – PLATON Roadshow. Pod budynkiem Collegium Civitas stanął profesjonalny wóz transmisyjny, a w budynku odbyła się wideokonferencja z innymi ośrodkami partnerskimi. Zapraszamy do obejrzenia relacji z tego wydarzenia.

 

Zachęcamy również do obejrzenia relacji PCSS na oficjalnym blogu PLATONA.

Strona Kwestury Uniwersytetu Opolskiego

Informujemy, że Kwestura posiada własną stronę poświęconą działalności jednostki.

Znajdują się tam informacje, oraz druki do pobrania dotyczące zarówno pracowników jak i studentów Uniwersytetu Opolskiego.
Zachęcamy do odwiedzania strony Kwestury pod adresem: www.kwestura.uni.opole.pl

Studencka poczta e-mail

Szanowni Studenci!

Przypominamy, że do kontaktów mailowych pomiędzy pracownikami Uczelni a studentami, należy używać STUDENCKIEJ POCZTY e-MAIL. Na studenckie adresy e-mail wysyłane są ważne informacje z systemu USOS przez pracowników dziekanatów, przez obsługę elektronicznych zapisów na zajęcia, przez prowadzących zajęcia lub administratorów uczelnianych systemów elektronicznych.

Prosimy o sprawdzanie studenckiej poczty e-mail !!

Nowy sposób logowania

Nowy sposób logowania do wszystkich systemów informatycznych
odbywać się będzie w jednym CENTRALNYM SYSTEMIE LOGOWANIA „CAS”, za pomocą jednego loginu i hasła.
System CAS dostępny jest pod adresem https://login.uni.opole.pl

Nowy login (zamiast numeru PESEL), będzie miał postać nr_indeksu@student.uni.opole.pl natomiast hasło pozostaje to samo, tj. takie, jakie było używane do tej pory do logowania w USOSweb lub/i elektronicznej poczcie uniwersyteckiej.

Zmiana hasła lub odzyskanie zapomnianego hasła będzie możliwe zdalnie, poprzez pulpit zarządzania kontem systemu CAS, pod warunkiem, że w systemie CAS będzie podany aktualny i poprawny alternatywny adres e-mail lub jeśli taki adres podany był wcześniej w systemie USOS lub IRK.
Odzyskanie zapomnianego hasła będzie możliwe również po osobistym zgłoszeniu się w swoim dziekanacie.

Studentom nowo przyjętym, do studenckiego konta pocztowego zostanie przyporządkowane hasło używane podczas rejestracji na studia w systemie IRK.

System CAS obejmuje serwisy:
USOSweb – Wirtualny dziekanat
UL – Rejestracje żetonowe na WF i Języki Obce
APD – Archiwum Prac Dyplomowych
ANKIETER – System ankietujący
E-STUDIA – Platforma e-learning
SRS – System Rezerwacji Sal

Użytkownicy programu Mozilla Thunderbird 3

Użytkownicy, którzy korzystają z programu Mozilla Thunderbird 3 mogą napotkać na problemy z wysyłaniem poczty. W celu ich usunięcia, należy wybrać w programie: Narzędzia  > Konfiguracja kont > Poczta wychodząca. a następnie edytować konto z pocztą Uniwersytecką, następnie wybrać Edytuj i odznaczyć „Używaj bezpiecznego uwierzytelniania”.

Wiadomość dla użytkowników Neostrady TP

Szanowni Państwo,
Od dnia 1 grudnia 2009r. Telekomunikacja Polska wprowadziła blokadę 25 portu (SMTP) dla swoich klientów.
W związku z powyższym, użytkownicy poczty UO korzystający z poczty na łączach TP muszą zmienić ustawienia w swoich programach pocztowych.
Port 25 należy zmienić na port 465 (połączenie SSL).

Bezprzewodowa sieć internetowa eduroam na Uniwersytecie Opolskim

eduroam_logo_transCentrum Informatyczne Uniwersytetu Opolskiego, operator Miejskiej Sieci Komputerowej MAN w Opolu, wychodząc naprzeciw potrzebom środowiska naukowo-akademickiego Opola na bezprzewodowy dostęp do sieci, przystąpiło do ogólnoeuropejskiego projektu „eduroam”. W ramach pilotażu uruchomiono bezpieczny i bezprzewodowy dostęp do sieci Internet w kilku wybranych, najczęściej uczęszczanych, lokalizacjach na terenie Uniwersytetu Opolskiego.

Więcej na: www.eduroam.uni.opole.pl

Uwaga na fałszywą pocztę

Ze względu na pojawiające się na Państwa kontach podejrzane maile informujemy, iż Centrum Informatyczne NIGDY nie żąda od Państwa danych osobowych, haseł do kont mailowych drogą mailową ani telefoniczną. Ewentualne zmiany haseł przeprowadzane są osobiście.

Wszelkie informacje dotyczące jakichkolwiek zmian są zamieszczane na stronie Centrum Informatycznego. W chwili obecnej adres, z którego został wysłany SPAM został zablokowany.

Prosimy o zgłaszanie maili, które mają na celu wyłudzenie danych. czytaj dalej…

Zmiana aplikacji webmail (poczta przez WWW)

Zmiana aplikacji webmail (poczta przez WWW)

horde2roundcubeZ dniem 21 listopada 2008r. zmieniona została aplikacja webmail (aplikacja umożliwiająca przeglądanie poczty w domenie uni.opole.pl przez WWW). Użytkownicy, którzy posiadali książkę adresową w poprzedniej aplikacji (Horde) mogą ją zaimportować do nowej aplikacji (Roundcube).

Opis przeniesienia kontaktów ze starej poczty „Horde” do nowej poczty „Roundcube” (plik PDF)

W przypadku problemów lub pytań prosimy kontaktować się bezpośrednio z administratorem poczty pod adresem slawomir.paszkiewicz@uni.opole.pl lub telefonicznie 77 452 7052.

Przypominamy jedynie, iż jako nazwę użytkownika należy wpisać pełny adres adres e-mail np. jankowalski@uni.opole.pl

Adres domyślnego webmaila: https://poczta.uni.opole.pl

Uwaga użytkownicy poczty!

aemailW związku ze stale zwiększającym się procederem rozsyłania niechcianych wiadomości (spamu) przez wyspecjalizowane grupy użytkowników Internetu, Centrum Informatyczne z dniem 12 grudnia 2006 roku wprowadziło kolejne ograniczenie antyspamowe – greylisting („szara lista”).

Idea greylistingu polega na założeniu, że system wysyłającego jest ukierunkowany na wysyłanie jak największej ilości poczty do losowych odbiorców. Spamerzy osiągają dobre wyniki wstawiając do nagłówka lub treści wiadomości losowo dobrane informacje. Powoduje to uniknięcie zabezpieczeń list sum kontrolnych, ale też fakt, iż rzadko kiedy mamy do czynienia z identycznym e-mailem. Greylisting nakazuje powtórne potwierdzenie chęci wysłania wiadomości. Jeżeli serwer wysyłający nie wyśle identycznej wiadomości ponownie, nie zostaje ona dostarczona. czytaj dalej…

Post expires at 13:35 on 8 Oct 2015

Strona ASKUO

askuoUżytkowników Akademickiej Sieci Komputerowej UO zapraszamy na stronę: www.askuo.uni.opole.pl Znajdują się tam podstawowe informacje o sieci, konfiguracji komputerów oraz dane lokalnych administratorów z którymi można kontaktować się w poszczególnych domach studenckich.

NAJWAŻNIEJSZE AKTUALNOŚCI

Filtr antyspamowy dla użytkowników poczty w domenie uni.opole.pl

Filtr antyspamowy dla użytkowników poczty w domenie uni.opole.pl

Wychodząc naprzeciw użytkownikom poczty w domenie uni.opole.pl Centrum Informatyczne UO wdrożyło w ramach infrastruktury, nowy system antyspamowy. Konfiguracja systemu antyspamowego jest nieustannie dopracowywana, aby w najwyższym stopniu wyeliminować niechcianą pocztę.

Ponowne próby wyłudzenia danych i oszustwa

Ponowne próby wyłudzenia danych i oszustwa

W ostatnim czasie ponownie nasiliły się próby "wyciągnięcia" danych osobowych oraz dostępowych użytkowników m. in. posiadających konta mailowe w domenie Uniwersytetu Opolskiego. Hackerzy podszywają się pod znany serwis aukcyjny Allegro, a także generują fałszywe...

Witryna centrum.uni.opole.pl wykorzystuje cookies w celu poprawnej realizacji dostarczanych usług i informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych. Więcej informacji >>

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close